طلبگی های همسر یک طلبه

امام على علیه السلام : حق ، راه بهشت است و باطل ، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت کننده اى است .

طلبگی های همسر یک طلبه

امام على علیه السلام : حق ، راه بهشت است و باطل ، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت کننده اى است .

مشخصات بلاگ
طلبگی های همسر یک طلبه

به خانه ی مجازی همسر یک طلبه خوش آمدید . قدم کلیک هایتان بر چشم ...
از وقت تان برای خنده استفاده کنید ؛ زیرا خنده موسیقی و آهنگ روح است .

آخرین مطالب

علم یا ثروت ؟؟؟

شنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۲، ۰۴:۴۲ ب.ظ

هو العلیم

سلام ؛ سلامی گرم و صمیمی به دوستان وبلاگی و هم کلاسی های قدیمی

ندا ملکی در آفتاب شرقی ، باب سخن را با این سوال آغاز کرد که « علم بهتر است یا ثروت ؟ » 

بی اختیار ما را روانه ی  شانزده سال پیش کرد و خاطرات تلخ و شیرینش ...

اول ابتدایی و مدرسه دخترانه ی نرجس . آن زمان اولی ها دو ماهی زودتر به مدرسه می رفتند تا مقدمات انجام شود و در این مدت حروف الفبا آموزش داده شود . به علت کمبود مدرسه ، دختر ها و پسر ها همزمان با هم درس می خواندیم . یک کلاس مخصوص دخترها و یک کلاس مختص پسرها . خوب یادم است معلم دخترها آقای شیری نام داشتند و بسیار مهربان . به علت فضای کم کلاس و تعداد بالای دخترها ، سقف کلاس را پایین آوردند . دقیقا یادم نیست اما یک ده نفری باید به کلاس پسرها می رفتند و جزء آن کلاس می شدند . از بخت پر اقبالمان من شامل آن گروه شدم . جایتان خالی یک هفته ای گریه پشت گریه ؛ که من به کلاس پسر ها نمی روم . به چه حقی این آرامش را از من می گیرند . من این کلاس را دوست دارم و با دخترها راحت ترم ... این خاطره تلخ ذهنیت بدی را در من از مدرسه ایجاد کرد و باعث شد هیچ وقت دوران ابتدایی را دوست نداشته باشم . یادم می آید معلم آن کلاس تپل بود و من همیشه از چاقی بدم می آمد. حس می کردم آدم های چاق ، تنبل و بد اخلاق اند . « جسارت نباشد این حس دوران کودکی بود . » 

انگار این خاطره ی تلخ جا خشک کرده است و با تلنگری بیدار می شود . 

علم بهتر است یا ثروت ؟ موضوع انشاهایمان بود و من عقیده داشتم هر دو خوب هستند و نمی توانند جدای از هم باشند با علم می توانی کسب ثروت کنی و با ثروت می توانی کسب علم !!!

اما آیا واقعا این گونه است ؟؟ حقیقتا همیشه این تفکر که کدام بهتر هست در ذهن من بوده است و امروز کارشناس محترم با استفاده از احادیث ، جواب روشنی دادند :

از امام علی « علیه السلام» پرسیدند : یا علی العلم افضل أم المال ؟

امام پاسخ دادند : ان العلم افضل .

پرسیدند به چه دلیل ؟ 

« لان العلم میراث الانبیاء و المال قارون و هامان و فرعون و عاد و شداد »

(زیرا علم میراث پیامبران است و مال میراث قارون و هامان و فرعون و شدّاد است.)
         
  «لان المال تحرسه والعلم یحرسک»
زیرا مال را تو باید نگهداری کنی ولی علم ترا حفظ می کند.
 
«لان لصاحب المال اعداء کثیرة ولصاحب العلم اصدقاء کثیرة» 
زیرا ثروتمند دشمنان بسیاری دارد و دانشمند دوستان فراوانی دارد.
 
«لان المال إذا تصرفت فیه ینقص والعلم إذا تصرفت فیه یزید»
زیرا وقتی در مال تصرّف کنی کاهش می یابد، ولی وقتی در علم تصرّف کنی افزوده می شود.
 
«لان صاحب المال یدعى باسم البخل واللوم، و صاحب العلم یدعى باسم الاکرام والاعظام»
زیرا ثروتمند به نام بخیل و لئیم خوانده می شود، و دانشمند با اکرام و اعظام خوانده می شود.
 
«لان المال یخشى علیه من السارق والعلم لا یخشى علیه»
زیرا این ترس وجود دارد که مال را دزد ببرد ولی در مورد علم ترسی وجود ندارد.
 
«لان المال یندرس بطول المدة ومرور الزمان والعلم لا یندرس ولا یبلى»
زیرا مال با طول مدّت و گذر زمان فرسوده و کهنه می شود. و علم کهنه نمی شود و دچار آفت نمی گردد.
 
«لان المال یقسی القلب والعلم ینور القلب»
زیرا ثروت باعث قساوت و سنگدلی می شود و علم قلب را نورانی می کند.
 
  " منبع : 
کشکول بحرانی، ج1، ص27. به نقل از امام علی‌بن‌ابی‌طالب، ص142."
 
 
 
 

 

  • همسر یک طلبه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">