طلبگی های همسر یک طلبه

امام على علیه السلام : حق ، راه بهشت است و باطل ، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت کننده اى است .

طلبگی های همسر یک طلبه

امام على علیه السلام : حق ، راه بهشت است و باطل ، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت کننده اى است .

مشخصات بلاگ
طلبگی های همسر یک طلبه

به خانه ی مجازی همسر یک طلبه خوش آمدید . قدم کلیک هایتان بر چشم ...
از وقت تان برای خنده استفاده کنید ؛ زیرا خنده موسیقی و آهنگ روح است .

آخرین مطالب

۸ مطلب در اسفند ۱۳۹۲ ثبت شده است

من و دلتنگی ...

۲۶ اسفند ۹۲

هو السمیع

سلام به دوستان وبلاگی خودم ؛ حالتون خوبه ؟ خوش میگذره ان شا ءالله .
الحمدالله . بنده هم خوبم . روزگار خوش نمیگذره اما عصا به دست می گذره ...
نمیدونم ؛ گاهی اصلا هیچ زیبایی توی این دنیا قابل رؤیت نیست  و گاهی همه جا از شدت رنگی بودنش ؛ مداد رنگی کم می آورد . 
راستش موندم از ظلم زمانه شکوه کنم یا از نیرنگ مردم زمانه ناله ! احساس میکنم هیچی سر جاش نیست . ظالم به راحتی ستم میکنه و خوش هم میگذرونه . ککش هم نمی گزه . عذاب وجدان ! اصلا . اتفاقا خیلی راحت همه چیز رو کنار هم می چینه و در نهایت خودش تبرئه میشه ... 
دلتنگم ؛ از همه ی قضاوت کردن ها . از همه ی اون هایی که خودشون رو علامه ی دهر می دونند . از همه ی کسایی که فقط می خوان خودشون رو اثبات کنند . 
از حقارت بیزارم . از بی مسولیتی بیزارم . از سوءاستفاده کردن ها ؛ از زرنگ بازی ها ؛ از دروغ ، دروغ ، دروغ ...
دروغ مثل خوره مخ ام رو می خوره . از احساس های به باد رفته . از عاطفه شکنی ها . از غرور بیزارم . از نگرانی و استرس بیجا که مشکلی رو حل نمیکنه که هیچ ، بلکه حساسیت رو بیشتر هم میکنه . از حرمت شکنی ها ؛ از انتظارات بی جا ؛ آه خدا ...
از تهمت و از غیبت . از له کردن شخصیت ها . از خود شیفتگی ها ، از خود برتر بینی و خود رأی بودنها  ، از تبعیض ؛ از اینکه حرفت فهمیده نشه ، درک نشه دردت چیه . از کلاه شرعی ها .
از دنیا با همه ی زرق و برقش بیزارم ...
از این گرونی و حروم خوری ها ؛ که انگیزه و میل رو تو وجود آدم میکشه . از اختلاف طبقاتی ؛ از پشت خالی کردن ها که پایه های زندگی ها رو سست میکنه . 
از تکیه گاه های بی پناه ؛ از بی اعتمادی ها ...
دلتنگ روز های خوشم ؛ دیروزم کجاست تا مرحم زخم هایم باشد . کودکیم و آرامش بچگیم را می خواهم . گاهی چقدر نفهمیدن زیبا می شود . گاهی چقدر خاله بازی هایت حسرت می شود . گاهی چقدر دوستان قدیمی نعمت می شوند . گاهی چقدر خاطرات زیبا می شود. گاهی چقدر عشق ها پررنگ می شود. گاهی چقدر لحظات از دست رفته گنج می شود و دست نیافتنی ...
گاهی از خوبی کردن ها پشیمان می شوی و خواه و ناخواه زبان سرزنش چرخیده می شود که ای کاش ...
خدای من دریاب مرا ...
غمی بزرگ مرا به نیستی کشانده ...
ای همه ی هستی من ؛ به قلبم آرامش بخش .
  • همسر یک طلبه

 

• آنچه جذاب است سهولت نیست، دشواری هم نیست، بلکه دشواری رسیدن به سهولت است

• وقتی توبیخ را با تمجید پایان می دهید، افراد درباره رفتار و عملکرد خود فکر می کنند، نه رفتار و عملکرد شما

• سخت کوشی هرگز کسی را نکشته است، نگرانی از آن است که انسان را از بین می برد

• افراد موفق کارهای متفاوت انجام نمی دهند، بلکه کارها را بگونه ای متفاوت انجام می دهند

• کار بزرگ وجود ندارد، به شرطی که آن را به کارهای کوچکتر تقسیم کنیم

• کارتان را آغاز کنید، توانایی انجامش بدنبال می آید

• انسان همان می شود که اغلب به آن فکر می کند

• همواره بیاد داشته باشید آخرین کلید باقیمانده، شاید بازگشاینده قفل در باشد

• دشوارترین قدم، همان قدم اول است

• عمر شما از زمانی شروع می شود که اختیار سرنوشت خویش را در دست می گیرید

• آفتاب به گیاهی حرارت می دهد که سر از خاک بیرون آورده باشد

• وقتی زندگی چیز زیادی به شما نمی دهد، بخاطر این است که شما چیز زیادی از آن نخواسته اید

• در اندیشه آنچه کرده ای مباش، در اندیشه آنچه نکرده ای باش

• امروز، اولین روز از بقیة عمر شماست

• برای کسی که آهسته و پیوسته می رود، هیچ راهی دور نیست

• بجای آنکه به تاریکی لعنت فرستید، یک شمع روشن کنید

• آنچه شما درباره خود فکر می کنید، بسیار مهمتر از اندیشه هایی است که دیگران درباره شما دارند

• هرکس، آنچه را که دلش خواست بگوید، آنچه را که دلش نمی خواهد می شنود

• وقتی شخصی گمان کرد که دیگر احتیاجی به پیشرفت ندارد، باید تابوت خود را آماده کند


• کسی که در آفتاب زحمت کشیده، حق دارد در سایه استراحت کند

• بهتر است دوباره سئوال کنی، تا اینکه یکبار راه را اشتباه بروی

• آنقدر شکست خوردن را تجربه کنید تا راه شکست دادن را بیاموزید


 

  • همسر یک طلبه

برای عاقای شوهر...

۱۹ اسفند ۹۲

همسفر!

در این راه طولانی

که ما بی خبریم

و چون باد می گذرد،

بگذار خرده اختلاف هایمان، با هم باقی بماند

خواهش می کنم !

مخواه که یکی شویم، مطلقا یکی.

مخواه که هر چه تو دوست داری، من همان را، به همان شدت، دوست داشته باشم.

و هر چه من دوست دارم، به همان گونه، مورد دوست داشتن تو نیز باشد.

مخواه که هر دو، یک آواز را بپسندیم.

یک ساز را، یک کتاب را، یک طعم را، یک رنگ را

و یک شیوه نگاه کردن را.

مخواه که انتخابمان یکی باشد، سلیقه مان یکی، و رویاهامان یکی.

هم سفر بودن و هم هدف بودن، ابدا به معنی شبیه بودن و شبیه شدن نیست.

و شبیه شدن، دال بر کمال نیست. بلکه دلیل توقف است.

 

عزیز تر از جانم

من در چشم تو کتاب زندگی را میخوانم

و هر بار که مژه های تو به هم می خورد

یک صفحه از این زندگی را برای من ورق میزند

  • همسر یک طلبه

سلامت جامعه در گرو سلامت خانواده

خانواده به عنوان اولین کانونی که فرد در آن قرار می‌گیرد دارای اهمیت شایان توجهی است. اولین تأثیرات محیطی که فرد دریافت می‌کند از محیط خانواده است و حتی تأثیرپذیری فرد از سایر محیطها می‌تواند نشأت گرفته از همین محیط خانواده باشد. خانواده پایه گذار بخش مهمی از سرنوشت انسان است و در تعیین سبک و خط مشی زندگی آینده ، اخلاق ، سلامت و عملکرد فرد در آینده نقش بزرگی بر عهده دارد.عواملی چون شخصیت والدین ، سلامت روانی و جسمانی آنها ، شیوه‌های تربیتی اعمال شده در داخل خانواده ، شغل و تحصیلات والدین به وضعیت اقتصادی و فرهنگی خانواده ، محل سکونت خانواده ، حجم و جمعیت خانواده ، روابط اجتماعی خانواده و بی‌نهایت متغیر دیگر در خانواده وجود دارند، شخصیت فرزند ، سلامت روانی و جسمانی او ، آینده شغلی ، تحصیلی ، اقتصادی ، سازگاری اجتماعی و فرهنگی ، تشکیل خانواده او و غیره را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

آسیب شناسی خانواده را می توان در سه مرحله مطالعه کرد:

  •  پیش از ازدواج
  • هنگام ازدواج
  • پس از ازدواج

 علل ناپایداری ازدواج


از جمله عواملی که سلامت خانواده را تهدید می کنند عبارت اند از :


  •  عدم شناخت و آگاهی به اصول زندگی مشترک

  توانایی» در« دانایی » است . برای ازدواج و زندگی مشترک موفق ، کسب دانایی هایی لازم است و مانند هر امر دیگری باید مهارت های مربوط به آن را کسب کرد  و در فرآیند زندگی مشترک به کاربرد . در برخی از خانواده ها به علت عدم شناخت زن و شوهر نسبت به یکدیگر، عدم آگاهی نسبت به اهداف و انگیزه های ازدواج ، بی انصافی ها، پیش داوری ها، فریبکاری ها ، عدم احساس مسئولیت و بی توجهی به اصول اخلاقی ، بنیاد خانواده متزلزل می شود.مهمترین عاملی که موجب  آسیب پذیری خانواده می شود، عدم شناخت و انحراف از هدف های ازدواج  است. 

 هنگامی که راجع به خانواده صحبت می شود، معمولا زن ها و شوهرها به گونه ای برخورد می کنند که گویا همه چیز را درباره خانواده می دانند برای ایفای نقش یک همسر موفق  و توانا باید مهارت ها و آگاهی های لازم را کسب کرد . از این رو توصیه می شود با شرکت در جلسه های آموزشی و مطالعه کتاب های مربوط به تعلیم و تربیت  ، روان شناسی  و جامعه شناسی خانواده ، آیین همسرداری و نظایر آن ، به دانش و مهارت خود بیفزایید و از این طریق تعادل و سلامت خانواده را حفظ کنید

  •  سست شدن باورهای مذهبی

شاید مهمترین عاملی که بنیاد خانواده را تهدید می کند، سست شدن باورهای مذهبی  و اصول اخلاقی  و فقدان معنویت باشد. هرگاه زن و شوهر در روابط خود، خدا را فراموش کنند و در حضور و غیاب یکدیگر به گونه ای برخورد کنند که خدا غایب است، با دست خود کانون خانواده را به سوی تزلزل و نابودی سوق داده اند .زمانی که ارزش ها، نگرش ها و باورهای حاکم بر روابط زن و شوهر براساس لذت طلبی ، مصلحت گرایی، ماده گرایی و سودطلبی استوار باشد، بی شک روابط انسانی از معنویت تهی می شوند. این نوع روابط بسیار سست و شکننده خواهند بود و به محض بروز موقعیتی خاص مانند بی پولی ، تنگدستی ، بیماری ، کهولت و افزایش سن و نظایر آن از درون متلاشی می گردد و با هر بهانه ای از هم می گسلد .


  •  عدم صداقت و فریبکاری

جوهر روابط سالم میان زن و شوهر صداقت است . صداقت  اعتماد را بنیاد می نهد. زن یا شوهری که با همسر خود صادق  نیست و با دادن وعده و وعیدها می خواهد زندگی کند ، با رفتار خود کانون گرم و صمیمی خانواده را دچار تزلزل می کند. زن و شوهری که از واقعیت ها دور هستند و در عالم اوهام و تخیلات زندگی می کنند ، آیا می توان گفت که زندگی زناشویی  موفقی خواهند داشت ؟ گاهی اوقات پنهان کردن حقایق ( مخفی کاری ) و فریب دادن ( فریب کاری ) موجب می شود ارکان خانواده متزلزل شود و روابط زن و شوهر آسیب ببیند.


  • عدم توجه به نیازهای همسر

 زوج های موفق  کسانی هستند که در صدد ارضای نیازهای همسر خود می باشند. بنابراین هر زن یا شوهرش وظیفه دارد نیازهای جسمی و روحی همسرش را بشناسد و در مقام ارضای آنها برآید.ارضای نیازها به طریق درست و مطلوب به رشد همه جانبه و ایجاد امنیت روانی زوجین منجر می شود و در نتیجه سلامت خانواده تأمین می گردد. 


  •  ابهام و افراط در انتظارها

به طورمعمول مشخص کردن انتظارها در روابط ، باعث معین شدن وظایف و حدود روابط افراد می شود. در خانواده هایی که انتظارهای متقابل زن و شوهر مشخص نشده است، روابط آسیب پذیراست و زوجین دقیقاً نمی دانند نسبت به یکدیگرچه و ظایفی به عهده دارندبرای مثال وقتی وارد خانه می شوید ، انتظار دارید با شما چگونه برخورد شود؟ آیا تا به حال به همسرتان گفته اید که چه انتظارهایی از او دارید در هر صورت تفاوت و تعارض در انتظارات موجب می شود فضایی نامساعد و کینه توزانه به وجود آید.

مهمترین عوامل تهدید کننده پایداری خانواده


  •  دخالت دیگران
  •  مسائل اقتصادی و مالی

زندگی زناشویی بر پایه اشتراک بنا شده است . از این رو به کار بردن عبارت هایی از قبیل «مال من» ، «جهیزیه من» ، «مال تو» و نظایر آن پایه اشتراک را متزلزل و به تفرقه و جدایی تبدیل می کند. زن و شوهر جوان ، آگاه ، و بصیر روی این عبارت ها خط بطلان می کشند و آنها را به « مال ما »، « مسئله ما » و « مشکل ما» تبدیل می کنند.

قدیمی ها جمله زیبایی را می گفتند که : «آدم نان خالی بخورد، اما دلش خوش باشد.» این جمله بیانگر آن است که نیازهای مادی انسان در حد متوسط تأمین شود، اما نیازهای روانی باید در حد بالا مورد توجه قرارگیرد.

  • موانع فرهنگی  و طبقاتی
  • هوسرانی و ازدواج مجدد
  •  سوء تفاهم ها و سوء ارتباطات

مهمترین عامل آسیب پذیری خانواده ، بروز سوء تفاهم ها و سوء ارتباطات استبنابراین هر یک از زن و شوهر به سهم خود مسئولیت دارند که از به وجود آمدن سوء تفاهم ها و سوء ارتباطات پیشگیری کنند و در اولین فرصت ممکن به حل و فصل آنها بپردازند. زیرا سوء تفاهم ها و سوء ارتباطات به صورت یک فرایند مخرب و پیش رونده عمل می کنند. 

  •  انتقام گیری و بهانه جویی

انتقام گیری، بهانه گیری و عیب جویی از مهمترین عوامل آسیب زایی خانواده و روابط زن و شوهر به شمار می آیند . طرح مکرر « دلخوری ها » ، نقاط ضعف و نارسایی ها ، ساختمان روابط زناشویی را تهدید و تخریب می کند. بنابراین در مواقع اختلاف و خطا سعی کنید همسرتان را عفو کنید ؛ نقاط مثبت او را ببینید و «کهنه قباله ها» را زنده نکنید ! همچنین سعی کنید به قول معروف از «کاه» ، «کوه» نسازید و با دیده اغماض به رفتار و گفتار یکدیگر نگاه کنید . راستی زن و شوهری که قصد آزار و اذیت یکدیگر را دارند، کانون خانواده را در چه وضعیتی قرار می دهند؟

  • سلطه گری شوهر یا زن

 خانواده ، کانون محبت  ، آزادی ، تفاهم  و مشورت است. هرگاه روش شوهر یا زن در زندگی مشترک ، سلطه جویی و سلطه گری باشد و هرکدام بخواهند نظرات خود را به اعضای خانواده تحمیل کنند، فضای خانواده به یک فضای استبدادی و نامطلوب تبدیل می شود. در چنین فضایی شوهر یا زن مرتب به دیگران دستور می دهند، امر و نهی می کنند و هنگام بروز یک رفتار نامطلوب ، اعضای خانواده را تهدید می کنند و یا اجازه صحبت به دیگران نمی دهند . این وضعیت سلامت خانواده را به خطر می اندازد و اعضای خانواده احساس حقارت می کنند. نتیجه این وضع ، سرکشی ،نافرمانی و لجاجت در رفتار اعضای خانواده خواهد بود. در چنین خانواده ای مشارکت و مشاورت معنا ندارد و شوهر یا زن تنها تصمیم گیرنده و همه کاره است . در هر صورت « مرد سالاری» یا « زن سالاری» بنیان خانواده را متزلزل می کند و موجب بروز ستیزه های خانوادگی می شود.

------------------------------------------------------------------ 

منبع : www. zibaweb.com


 

 

  • همسر یک طلبه

اگر شخصى بر اثر نیاموختن احکام، مرتکب حرام یا ترک واجب شود، گناهکار است.

کتاب اجوبة الاستفتائات (احکامِ عبادات و معاملات به صورت پرسش و پاسخ)، مناسک حجّ و جزوه‌ راهنماى فتاوا (برخى از مواردى ‏‏‏که نظر مقام معظم رهبرى(دام‌ظله) با فتاواى حضرت امام خمینى(ره) تفاوت دارد) چاپ شده و در دسترس همگان ‏‏مى‌‏باشد؛ و در مسائلى که علم به اختلاف فتوا ندارید، مى‌توانید به رساله حضرت امام(قدّس‌سرّه) مراجعه نموده یا به صورت کتبى یا ‏‏شفاهى ‏و یا از طریق اینترنت استفتا نمایید.‏

حضرت آیت الله خامنه‎ ای:

آیا جنایتی از این بزرگ‌تر نسبت به زن هست که زن را با آرایش، مد و جلوه‌گری زیورآلات سرگرم کنند و از او به عنوان یک ابزار و وسیله استفاده کنند؟ امروز سر و سینه را از زیورآلات پر کردن و آرایش و مد و لباس را بت قرار دادن، برای زن انقلابی مسلمان ننگ است، چادر بهترین نوع حجاب و نشانه‌ی ملی ماست.

 

 

  • آیا حجاب از ضروریات دین است؟ حکم کسانی که به آن بی‌اعتنایی می‌کنند چیست؟

حضرت آیت الله خامنه‌ای:
اصل حجاب ضروری دین محسوب است، ولی بعضی فروع آن ممکن است ضروری نباشد و بی‌اعتنایی به اصل حجاب و عدم رعایت آن معصیت و گناه است.

 

 

  • پوشیدن جوراب نازک و بدن‌نما برای خانم‌ها در بیرون از منزل و انظار نامحرمان چه صورت دارد؟ و بیرون گذاشتن موهای سر از چادر و مقنعه توسط خانم‌ها در دید نامحرمان چگونه است؟
حضرت آیت الله خامنه‌ای:

پوشانیدن بدن از نامحرمان بر زن واجب است و چنین جوراب‌هایی برای حجاب شرعی واجب کفایت نمی‌کند و پوشیدن تمام موی سر در برابر نامحرمان واجب است.

 

  • آرایش زنان در خیابان‌ها و بیرون گذاشتن مقداری از موها و پوشیدن جوراب بدن‌نما و لباس‌های محرک چه صورت دارد؟
حضرت آیت‌الله خامنه‎ ای:
بر زن واجب است تمام بدن و موی و زینت خود را از نامحرم بپوشاند. 
 

 

 

  • عدّه‌ای همراه با تبلیغات فرهنگی دشمن، در روزنامه‌ها و سخنرانی‌هایشان می‌گویند: چادر مشکی برای بانوان مکروه است و باید پوشش جدید، مانند مانتو و کت و دامن با رنگ‌های متنوع، جای‌گزین چادر مشکی شود. آیا چنین حرف و اقدامی صحیح است یا نه؟ خواهشمند است نظر شریفتان را مرقوم فرمایید.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:
این صحبت صحیح نیست، و بهترین حجاب، پوششِ چادر است، و چادر سیاه هم بی‌اشکال است و کراهت ندارد.
 

 

  • حکم در مورد پوشیدن لباس‌هایی که عکس یا علامت مربوط به کشورهای غربی روی آن نقش بسته است چیست؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:نا
استفاده از این‌گونه لباس‌ها که ترویج فرهنگ غیر مسلمین مهاجم بر مسلمین است، اشکال دارد. [1]

 

  • بعضاً مشاهده می‌شود که بعضی از افراد در مجالس عقد و عروسی و عدّه‌ای در انظار عمومی، اقدام به نصب کراوات و پاپیون بر روی پیراهن خود می‌نمایند، حکم شرعی استفاده از لوازم مذکور چیست؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:
بستن کراوات و پاپیون چون تقلید و ترویج از فرهنگ مهاجم غیر مسلمین است جایز نیست.[2] 
 

 

 

  • 1) برخورد زن همراه با چهره‌ی خندان و متبسّم با مردان نامحرم هنگام خرید از مغازه‌ها و سایر برخوردها چه صورت دارد؟
  • 2) خندیدن زنان و دختران با صدای بلند در خیابان و یا انجام برخی حرکات دیگر که موجب جلب توجّه نامحرمان می‌شود چگونه است؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:
1) صحبت کردن و خندیدن با نامحرم اگر موجب مفسده باشد جایز نیست.
2) از هر کاری که موجب جلب توجّه نامحرم می‌شود باید پرهیز نمود.
 

 

  • برخی در مورد مسائل زنان اظهار نظرهای نامناسبی را ابراز می‌کنند، مانند بحث دوچرخه‌سواری یا ورزش بانوان، یا در مورد حجاب اظهار می‌دارند که به نظر ما کُت و دامن جهت حجاب کفایت می‌کند. نظر حضرتعالی در این زمینه‌ها چیست؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:
اظهارنظر در مسائل دینی و احکام شرعی بر کسانی که صاحب نظر نیستند جایز نیست؛ و بر مؤمنین واجب است در تمام احکام دینی به مراجع بزرگوار تقلید و اسلام‌شناسان مورد وثوق و اعتماد مراجعه نمایند.
 
  • در صورتی که زن می‎داند مرد نامحرم به قصد لذت به صورت و دست‎های معمولی زینت نشده‎ی او نگاه می‎کند، در این فرض پوشاندن صورت و دست‎ها لازم است یا نه ؟

حضرت آیت الله خامنه‎ ای:
در فرض مذکور باید حتی وجه و کفین خود را هم بپوشاند. 

 

 

  • حکم فقهی پوشاندن زیر چانه و کف و روی پا دربرابر نامحرم برای بانوان چیست؟
همه ی مراجع: واجب است آنهارا از نامحرم بپوشانند.   رهبری،اجوبه،ص438.
 
  • با توجه به اینکه در عرف عشایر و مردم پاکستان و یا برخی از روستائیان و اعراب پوشیدن جوراب مرسوم نیست اگر عروس خانواده ( و یا افرادی مانند آن ) که در جمع آنها زندگی می کند بخواهد تمام مدت شبانه روز ( به جز ساعات خواب ) جوراب بپوشد ، علاوه بر مشکلات جسمی ( گرمای هوا و ...) آن را امری ناپسند می دانند . لطفاً بفرمایید :
1) آیا چنین اشخاصی می توانند از قاعده «لاحرج » پوشش پا استفاده کنند ؟
2) آیا می توانند در این مسأله به مرجع دیگری عدول نمایند ؟

1)برای زنان پوشیدن پا از نامحرم واجب است و آنچه در سؤال ذکر شده مجوز ترک واجب نیست . بلی لازم نیست پوشش مذکور حتماً با جوراب باشد .
2) عدول از مجتهد زنده به مجتهد دیگر بنا بر احتیاط واجب جایز نیست مگر اینکه اعلم یا محتمل الاعلمیت باشد .

نظر مقام معظم رهبری 
منبع : جزوات واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهرا ( سلام الله علیها )
 
  • فتوای رهبر معظم انقلاب در باره ی نگاه کردن به زن نامحرم چیست؟

فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی در باره ی نگاه کردن به زن نامحرم همان فتوای حضرت امام خمینی (ره) است.

 

حضرت امام خمینی(ره) در باره ی نگاه به زنان مسلمان فرموده اند:" نگاه کردن مرد به بدن زن نامحرم چه با قصد لذّت و چه بدون آن حرام است. و نگاه کردن به صورت و دستها اگر به قصد لذّت باشد حرام است، ولى اگر بدون قصد لذت باشد مانعى ندارد و نیز نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام مى‏باشد و نگاه کردن به صورت و بدن و موى دختر نابالغ اگر به قصد لذّت نباشد و بواسطه نگاه کردن هم انسان نترسد که به حرام بیفتد اشکال ندارد، ولى بنا بر احتیاط باید جاهایى را که مثل ران و شکم معمولًا مى‏پوشاند نگاه نکند."[3]

 

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در پاسخ به این سؤال که : نظر کردن به صورت و دستهای زن نامحرم چه صورت دارد و آیا پوشاندن پاها در برابر نامحرم لازم است؟، فرمودند: در فرض سؤال اگر نظر همراه با ریبه و لذت باشد و یا صورت و دستها دارای آرایش و زینت باشد جایز نیست. پوشاندن پا در برابر نامحرم لازم است.[4]

 

و در مورد زنان غیر مسلمان فرموده اند:

 

" اگر انسان بدون قصد لذّت به صورت و دستهاى زنهاى اهل کتاب مثل زنهاى یهود و نصارا نگاه کند در صورتى که نترسد که به حرام بیفتد اشکال ندارد."[5]

 

و همچنین در پاسخ به این سؤال که نگاه کردن به اعضایی که زنان غیر مسلمانان معمولاً آن را نمی پوشانند (غیر از دست و صورت) مثل موها و ... چه حکمی دارد؟، فرموده اند: نگاه کردن در صورتی که بدون ریبه و مفسده باشد، اشکال ندارد.‏ [6]

 

  • ظاهر شدن موى زن در نماز

. در صورتى که هنگام نماز، موى زن سهواً ظاهر شود و به مجرّد اطلاع آن را بپوشاند، نمازش صحیح است.

 

  • پوشش پاى زن در نماز
زن باید در حضور نامحرم تمام پاى خود را در نماز بپوشاند ولى اگر نامحرم نباشد پوشاندن پا تا مفصل ساق لازم نیست.
 
  • پوشاندن موهاى مصنوعى در نماز و غیره
. براى زنان پوشاندن موهاى مصنوعى در نماز واجب نیست، ولى در برابر نامحرم (چه در حال نماز و چه غیر نماز) بنا بر احتیاط واجب باید آن را بپوشانند.

 

 

  •  پوشش زن مقابل کودک نابالغ

همه مراجع به جز بهجت تبریزی و مکارم : اگر خوب و بد را بفهمد و احتمال می دهد که نگاهش به بدن زن موجب تحریک شهوتش -کودک نابالغ- شود بنابر احتیاط واجب باید بدن و موی خود را از او بپوشاند.

آیت بهجت: اگر خوب و بد را می فهمد بنابر احتیاط واجب باید بدن و موی خود را از او بپوشاند.

 

آیات عظام تبریزی و مکارم : خیر لازم نیست ولی بهتر است بدن و موی خود را از پسری هم که خوب و بد را می فهمد بپوشاند

 

  • پوشاندن چهره آرایش کرده

آیا زن باید چهره آرایش کرده خود را نامحرم بپوشاند؟

همه مراجع به جز آیت الله مکارم : اری باید از نامحرم پوشاند

 

  • آیا باید سرمه چشم اصلاح صورت و ابروهای رنگ کرده را از نامحرم پوشاند؟

 آیت الله خامنه ای فاضل و وحید : اگر زینت محسوب می شود باید انرا پوشاند

 

  • آیا پوشیدن کفش های صدا دار برای بانوان اشکال دارد؟

 

همه مراجع : اگر باعث جلب توجه مرد نامحرم و مفسده شود پوشیدن آن اشکال دارد.


 [1]. مجله‎ ی نصیحت، شماره‎ی 149.

[2]. مجله‌ی نصیحت، شماره‌ی 1154

[3]توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏2، ص: 485، مسأله 2433.

[4] مسایل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، سید محسن محمودی، ج3 ص111.

[5] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏2، مسأله 2434.

[6] استفتاء از دفتر معظم له؛ همچنین نک: رساله دانشجویی، سید مجتبی حسینی، پرسش 291.

 

  • همسر یک طلبه

اگر می گویند ذکر کنید ، منظور این نیست که یک تسبیح دستمون بگیریم و بگوییم: یا الله ، یا رحمان ، یا رحیم و ... ،  اسم ببریم!  اینها ذکر نیست.  

ذکر اینست که او در کل زندگی ما حضور داشته باشه.   اگر یک اسم خدا جمیل است ، پس باید در معماریمان باشد ، توی رفتارهایمان باشد،  تو لباسمون باشد تو ظاهر و باطنمون باید باشد، تو صحبت کردنمون باید باشد.   کو جمیل!؟ که تو می گویی من ذاکرم!      

هر کس ذاکر نباشد به اسماء الله زندگیش سخت می شود، معیشتش تنگ می شود .  

الهی قمشه ای

  • همسر یک طلبه

بسم الرب الشهدا ء و الصدیقین

برای نوشتن خاطرات ؛ روح خود روانه ی چهار سال قبل میکنم و جالب اینکه لحظه به لحظه ی آن در ذهنم تداعی می شود . با اینکه تجربه دوم  این سفرم سال 90 بود اما 88 بهترین حس زندگیم بود . ای کاش زمان قابلیت بازگشت داشت ...

دهلاویه یعنی یک جهان راز و نیاز

دهلاویه یعنی چمران و من چه می فهمم چمران کیست ؟ صبح زود راهی دهلاویه شدیم . اصلا تا به حال نامش را هم نشنیده بودم با خود میگفتم: دهلاویه کجاست دیگر ؟ شهید چمران کیه ؟ اتوبوس در مقابل بنایی که شکل اش برام عجیب بود متوقف شد . وارد یک سالن شدیم که بر روی دیوارهای آن عکس و کارنامه های درخشان شهید چمران نصب شده بود . اکثر نمرات بیست . بسیار جای تعجب بود . نماهنگ هایی از شهید در حال پخش بود که معنویت فضا را صد چندان کرده بود . تازه آنجا بود که کمی چمران را فهمیدم . در انجا نیز شیطنت بازی هایمان گل کرده بود و هنوز در حال بچگی خود غرق بودیم . با دوستان به پشت بام رفتیم و به هر جا که دلمان می خواست سرک میکشیدیم . الان که فکر میکنم با خود می گویم حتما شهید چمران با آن حال و شیطنت های ما می خندیدند . ای کاش که مشمول دعایشان شویم ...

       

 دهلاویه در نزدیکی اهواز و هویزه است و محلی است که شهید چمران در انجا مورد اصابت خمپاره قرار گرفتند و منجر به شهادت ایشان شد .

مصطفی چمران ساوجی (۱۳۱۱ تهران - ۳۱ خرداد ۱۳۶۰ دهلاویه) معروف به شهید چمران فعال سیاسی-نظامی ایرانی و بنیانگذار ستاد جنگ‌های نامنظم در جنگ ایران و عراق بود.

وی پیش از انقلاب ۵۷ انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا را پایه‌ریزی کرد، سپس به لبنان می‌رود و در آن جا به همراه امام موسی صدر سازمان امل را تشکیل می‌دهند. با انقلاب در ایران وی پس از ۲۱ سال به ایران باز می‌گردد و پس از آموزش نیروهای سپاه، از سوی مهندس بازرگان به معاونت نخست‌وزیری دولت موقت در امور انقلاب منصوب می‌شود. بعد از موفقیت در پاوه آیت الله خمینی مسئولیت وزارت دفاع را به وی می‌سپارد. از دیگر مسئولیت‌های وی می‌توان به نمایندگی تهران در اولین دوره مجلس شورای اسلامی و نماینده روح‌الله خمینی در شورای عالی دفاع اشاره کرد.

با شروع جنگ به اهواز رفت و ستاد جنگ‌های نا منظم را بنیان‌گذاری کرد. از دیگر کارهای مهم وی ایجاد هماهنگی بین نیروهای ارتش، سپاه و نیروهای داوطلب مردمی بود که در منطقه حضور داشتند. مصطفی چمران در سی و یک ام خرداد ماه ۱۳۶۰ در مسیر دهلاویه-سوسنگرد بر اثر اصابت ترکش خمپاره به پشت سرش شهید شد.

غیرتکده ی هویزه 

دم دمه های ظهر بود راهی هویزه شدیم . خیلی جای قشنگی بود و در عین حال غریب . غربت به راحتی احساس میشد . شهادت شهید حسین علم الهدی و یارانش بسیار شباهت با شهیدان کربلا دارد .  شهید علم الهدی و 72 تن یار ؛ شهید علم الهدی و غربت ؛ شهید علم الهدی و له شدن پیکرهای پاک در زیر تانک های دشمن ، شهید علم الهدی و تشنگی ؛ شهید علم الهدی و نام مبارک حسین اش ؛ یاران اندک شهید علم الهدی و لشکر بزرگ دشمن . راوی میگفت : به دلیل عبور تانک بر تن شهدا آن قدر اجساد له شده اند که قابل تشخیص نبودند . شهید علم الهدی همیشه قرآن کوچکی در جیب پیرهنشان داشته اند که هنگام شناسایی توسط همین قرآن ؛ متوجه شدند که جسد شهید علم الهدی کدام است ...

هان جبهه !!!

بوی عجیبی میدهی                                 بوی قرآن جیبی میدهی

وضو گرفتیم و نماز عشق را در همان مکان مقدس اقامه کردیم . 

  

هویزه یکی از شهرهای شهرستان هویزه در غرب این استان است که بخاطر جنگ ایران و عراق شهرت دارد. این شهر با یورش نیروهای عراقی تصرف شد و بطور صد در صد تخریب گردید. تنها آثار باقی مانده از شهر، قدم‌گاه حضرت عباس و خرابه‌های چند ساختمان است.

سید حسین علم‌الهدی متولد اهواز فرزند آیت الله سید مرتضی علم‌الهدی می‌باشد، وی از فعالان قبل و بعد از انقلاب ایران و فرمانده سپاه هویزه در جنگ ایران و عراق بود، علم‌الهدی در سن ۲۲ سالگی در عملیات نصر به شهادت رسید.

و همچنان ادامه دارد ...

 

  • همسر یک طلبه

پاسخ به نظرات شما

۰۴ اسفند ۹۲
!!!من هیچ نفعی در قوانین اسلام نسبت به زن نمیبینم

من هیچ نفعی در قوانیین دین اسلام نسبت به زن نمیبینم. این دین طوری به دنیا معرفی شده که موجب وهن میشه. قوانینی مثل سنگسار که هیچ پایه و بیس انسانی نداره و جزو شنیع ترین کارهاییه که در مورد یه انسان میشه انجام داد و جناب اقای شاهرودی این حکم الهی !!!!!!!! رو بنا به مصلحت ملی لغو کردن ، یا همین تعدد زوجین که دستاویزی شده برای مردهای هوس ران و خیلی عذر می خوام که این کلمه رو به کار میبرم ) برای مردایی که فکرشون و ذهنشون هرزه است. تا هر کاری که دلشون خواست انجام بدن. یا مسایلی مثل حجاب که باید بدونید جزو احکام ثانویه ی دین اسلامه و امریه مستحب تاکید می کنم مستحب. خانوم عزیز پوشش برای جوامع انسانی اعم از مسلمون و غیر مسلمون یه الزام هست ولی حجاب امری اختیاریه . اگر بخواین می تونم نظر برخی از متشرعین رو با ذکر منبع در مورد حجاب براتون بذارم. خانوم عزیز اگر دین اسلام درست به دنیا معرفی شده بود ما الان این همه فرقه ی مختلف در بطن یککککک دین مبیننن نداشتیم . اگر اسلامی که الان ما داریم و مردم دارن با متدش زندگی می کنن من ترجیح می دم که یک لاییک انسان باشم تا یک مسلمانه ....... .

در میان قومی افتاده ایم که فکر می کنند خداوند کس دیگری به جز آن ها را هدایت نکرده است. ابوعلی سینا  

بسم الله العادل

سلام به شما خانم محترمی که نظرتون در مورد « دین اسلام نسبت به حقوق زن » متن فوق بود . بنده متخصص در امور دینی نیستم و شاید نتوانم شما را قانع کنم  اما ؛

اولا : به خداوند ایمان دارم و مطمئن هستم شما هم ایمان دارید . هر دویمان می دانیم خداوند عزیز هیچ گاه بر بنده اش ستم نمیکند و اگر توسط قرآن کریم قوانینی را به ما آموخته حتما دلیل و مصلحتی در کار است و او آگاه و داناست . چه بسا که ما بی خبرانیم . 

دوما : قرآن کتاب جامع و کاملی هست که با گذشتن سال ها هنوز هم کسی نتوانسته تفسیر کاملی از آن را انجام دهد . هر روز که میگذرد معجزات کلام الله آشکارتر میشود . به گونه ای که می توان در مورد هر رشته ای از معارف ، روانشناسی ؛ فلسفه ، منطق ؛ جغرافیا ، اجتماعی حتی ریاضی و فیزیک و...  از آن علم گرفت . مثلابا تفسیر " بسم الله الرحمن الرحیم " به فرمول های ریاضی زیادی دست یافته اند . 

تطابق دین مقدس اسلام با شرایط زمان بدین معنا نیست که قوانین اسلام با شرایط زمانى تطبیق گشته و تغییر یابد، بلکه تطابق دین مقدس اسلام بدین معنا است که: هر زمانیکه احتیاجات و حوادث و مقتضیات زمان به اسلام عرضه شود، دین مقدس جوابگو آن است .
بنابر همین منطق که دین مقدس اسلام این قابلیت را در خود دارد که بر طبق نیاز های هر عصرجوابگو باشد، نه به این معنا که بر طبق خواسته های زمان تغییر یابد که در آن صورت تغییر اسلام بر اساس خواسته های انسان ها خواهد بود نه مطابق احکام دین مقدس اسلام .

حال چطور میگوییم که نفعی در دین اسلام برای زنان نیست در صورتیکه زن فقط یکی از مخلوقات خداوند هست . خداوندی که کوچکترین آفریده اش از دیدگانش مخفی نمی ماند  . اگر کوتاهی دیده شده این از قصور ماست . این از عقل ناقص ( تفکر ناقص ؛ نا آگاهی ) ماست نه از دین الهی . خداوند زن را با لطافت و ظرافت روح و روان آفریده تا هم دختر باشد هم خواهر هم همسر و هم مادر . کسی که چهار نقش دارد چطور میشود خداوند در حق چهارگانه او ستم کند و نفعی برای او نباشد . 

اگر تعدد زوجین برای مرد حلال گشته باز هم حکمتیست . همه ی مردان کنترل نفس و شهوت ندارند به نظر من این اجازه داده شده تا در چارچوب دین کنترل شود که اگر غیر این بود به حرام متوسل میشدند . آیا بهتر نیست از حلال رفع نیاز شود تا غیر حلال . اگر به مرد چنین اجازه ای داده شده ؛ آن مشروط به عدالت است . 

  • چرا تعدد زوجین در اسلام هست ؟

1 - وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُواْ فِى الْیَتَمَى فَانْکِحُواْ مَا طَابَ لَکُمْ مِّنَ النِّسَآءِ مَثْنَى وَثُلَثَ وَرُبَعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُواْ فَوَحِدَةً أَوْ مَا مَلَکَتْ أَیْمَنُکُمْ ذَ لِکَ أَدْنَى‏ أَلَّا تَعُولُواْ .  

سوره نسا آیه 3

و اگر مى‏ترسید که عدالت را درباره‏ى (ازدواج با) دختران یتیم مراعات نکنید، (از ازدواج با آنان صرف‏نظر نمایید و) با زنان دلخواه (دیگر) ازدواج کنید، دوتا، سه‏تا، یا چهار تا. پس اگر ترسیدید که (میان همسران) به عدالت رفتار نکنید، پس یک همسر (کافى است) یا (به جاى همسر دوّم از) کنیزى که مال شماست (کام بگیرید، گرچه کنیز هم حقوقى دارد که باید مراعات شود) این نزدیک‏تر است که ستم نکنید.   تفسیر نور

فلسفه این تعدد زوجات چیست؟ 

1- بشر همیشه در جنگ و نزاع بوده و در این میان مطمئنا عده ای از مردانی که شرکت میکنند کشته میشوند که زنشان بیوه و فرزندانشان یتیم و بی سرپرست میشوند. و معمولا هیچ جوانی دوست ندارد با زن بیوه برای اولین بار ازدواج کند

2-آمار جهانی آنگونه که نشان میدهد هموراه تولد دختر بیشتر از پسر  میباشد . حال اگر هر مردی به یک زن اکتفا کنند در اینصورت دختران بیشماری مجرد مانده و از این نعمت الهی محروم میشوند.

3-از نظر روانشناسی مرد ذاتا تنوع گرا بعبارتی دوست دارد چند زن در اختیار داشته باشد . ولی زن ذاتا تک گرا و تک شوهر گراست و میخواهد مال یک نفر باشد. احکام اسلام هم متناسب با ویژگی ها و خصلتهای ذاتی است . 

4- زنان عادات ماهیانه ای دارند که مردان در این مواقع از بعضی چیزها محروم میشوند.

همانگونه که میبینید این دستوری به نفع مردان نیست بلکه زنها هم نفع میبرند. البته باید دانست تعدد زوجات فقط بخاطر غرایز جنسی نبوده بلکه اسلام تمام  مصالح و منافع اجتماع رو در نظر گرفته که یکی از آنها مورد ذکر شده است . با تعدد زوجین است که کسی اگر بتواند امور معیشتی چند نفر را اداره کند میتواند با چند زن ازدواج کند تا  خانواده ای  از بی سرپرستی رهایی یابند.

و علل دیگر...

باید دانست تعدد زوجین  در  اسلام دارای شرایط سنگینی است  و بی قید و بند نیست . و اسلام واجب ندانسته بلکه تجویز نموده!

چرا تعدد زوجات (چند همسری) برای مرد جایز، ولی برای زن جایز نیست؟

اگر چند شوهری را برای زنان جایز نمی داند به خاطر آن است که اولاّ: چند همسری خلاف طبیعت و روحیات است. ثانیا: بدین وسیله بهداشت و سلامت نسل به خطر می‏افتد. ثالثا: شناخت انساب از بین خواهد رفت و... .

این در مورد تعدد زو جین ؛ حالا شاید ما انسان ها در اجرای اون نقص داشته باشیم . نباید به پای اسلام گذاشت . 

  •  آیا به سنگسار کردن زن زنا کار در قرآن اشاره ای شده است؟

در آیه 2 از سوره نور که پس از سوره نساء آمده ‌است، خداوند می‌فرماید: «زن و مردِ زناکار را هریک صد ضربه بزنید. و اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید، مبادا که در حکم خدا نسبت به آن دو دستخوش ترحم شد.» (سوره نور، آیه 2)
با تصریح این آیات روشن می‌شود که مجازات زن و مرد زناکار تازیانه است که ظاهراً از مجازات‌های رایج زمان خود بوده ‌است، اما در هیچ جای قرآن اشاره‌ای به نوع دیگری از مجازات نمی‌شود و تفکیکی هم بین زنای محصنه و غیر محصنه قائل نمی‌شود. 
این موضوع کاملاً روشن است که این مجازات به مرگ مجرم منجر نمی‌شود (سنگسار نیست) و دلایل زیر از آیات قرآن کریم در این بحث قابل تأمل است.
آیه 25 سوره نساء در مورد مجازات کنیزانی است که گرفتار فاحشگی (رابطه نامشروع جنسی) شده‌اند: «و چون شوهر کردند، هرگاه مرتکب فحشا شوند شکنجه آنان نصف شکنجه آزادزنان است.» نکته مهم در این موضوع آن است که کنیزان نصف مجازات زنان آزاد را متحمل می‌شوند و اگر، بنا به وضعیت فعلی، مجازات زنای زن شوهردار رجم (سنگسار) است نصف این مجازات چه می‌تواند باشد؟ مگر می‌توان حکم سنگسار را نصف کرد؟ در حالی که خداوند مجازات کنیز را به علت شرایط سختی که در آن زندگی می‌کند تخفیف داده‏، منطقی به‌نظر می‌رسد که این تخفیف در مجازاتِ تازیانه (حد جلد) معنا داشته باشد. 
در بخش دیگری، خداوند از ازدواج زن و مرد زناکار سخن می‌گوید. درحالی‌که اگر مجازات آنان سنگسار است آیا امکان ازدواج پس از آن فراهم می‌شود یا قرار است زن و مرد زنده از این سنگسار بیرون بیایند و بعد با هم ازدواج کنند؟
«مرد زناکار جز زن زناکار یا مشرک را نمی‌گیرد، و زن زناکار را جز مرد زناکار یا مشرک نمی‌گیرد» (سوره نور، آیه 3)

  • مسئله حجاب زن
«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لازْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً؛[احزاب/59]اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلبابها [روسرى ‏هاى بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این کار براى اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (و اگر تا کنون خطا و کوتاهى از آنها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است.»

آیت الله بهجت:اصل حجاب از ضروریات است و منکر آن در صورتی که به انکار خدا و رسول برگردد ، کافر است و کسی که منکر نیست ولی عمل به آن حکم نمی کند ، فاسق است.

آیت الله سیستانی:از ضروریات است و بی اعتنایی به آن جائز نیست .
آیت الله مکارم شیرازی :حجاب از ضروریات دین است واگر کسی با توجه به ضروری بودن آن منکر شود ، کافر است .

فکر میکنم تا اینجا روشن شده باشد که حجاب واجب است.

مقام زن در دیـــن مـقــدس اسلام

زن یعنى مادر :
شخصى از نزد پیامبرصلی الله علیه وسلم سؤال  کرد که  یا رسول الله :  به  چه کسى نیکى  کنم ؟  فرمود : بـا مادرت . گفت : دیگر به  چه کسى  ؟  فرمود : با  مادرت .   براى  بار سوم  پرسید : دیگربه  چه کسى ؟  مجددٱ  فرمود با  مادرت .  مجدد گفت  چه کسى ؟  فرمود با   پدرت .  این است   مقام  والای  زن و این است مقام والای مادردر اسلام .
زن یعنى  همسر: 
 «  کلما ازداد  العبد  ایمانٱ  ازداد حبٱ للنسا ء  » (  هر چه ایمان بنده  زیاد شود  ، محبت  وى  به زنان  نیز زیاد میشود 
زن یعنی دختر:
: « من اشترى  تحفة  فلیبدا با لاناث  قبل الذکور » ( اگر کسى هدیه میخرد   دختران را  در  هدیه  مقدم بدارد.) 

    حقوق زن:

  • حق زن در استقلال دارایی
  • حق زن در استفاده و اعمال شروط ضمن عقد
  • حق ثبت ازدواج، طلاق و رجوع در مراجع رسمی و قانونی
  • حق برخورداری از مهریه
  • حق نفقه
  • حق شیردهی
  • اجره المثل
  • حق فسخ نکاح در صورت قبول مرد
  • حق زن در طلاق رجعی
  • حق ارث
  • حق مسئولیت تامین ارتباط جنسی
  • تضمین سلامت جسمی و روانی زن
  • جبران زیاد مادی و معنوی
  • حق باروری زن و جلوگیری از ورود ضرر به وی
  • حق زن در انتخاب محل سکونت
  • حق زن در استفاده از حق حبس
  • شرط برخورداری از نصف دارائی در صورت طلاق از سوی زوج
  • حسن معاشرت زوجین
  • فریب در ازدواج :چنانچه هر یک از زوجین قبل از عقد ازدواج طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی ، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص ، تجرد و امثال آنان فریب دهد و عقد بر مبنای آن واقع شود مرتکب به حبس محکوم می گردد.
  • حضانت اطفال
  • حق و مسئولیت زن نسبت به نگهداری و تامین معاش والدین نیازمند خود
  • حق جدایی از همسر در صورت عدم امکان سازش با ارائه دلائل موجه قانونی
  این همه حق برای زن در اسلام آورده شده باز هم میگید هیچ نفعی برای زن نیست ؟!!!

و تمام مسائل دیگر نیز بدین ترتیب دارای حکمت و مصلحت است که مااز آن آگاه نیستیم پس به راحتی قضاوت نکنیم .

ان شاء الله سعادتمند و عاقبت به خیر باشیم ...


  • همسر یک طلبه